De grote vraag is natuurlijk, kan het kind de verleiding weerstaan en kiest het voor de korte of voor de lange termijn. Het blijkt dat de kinderen die weerstand kunnen bieden tegen de eerste marshmallow, de leiders van de toekomst zijn.
Essent doet dit onderzoek na bij haar klanten, echter wel met een paar belangrijke verschillen. De marshmallows zijn keiharde euro’s geworden én niet onbelangrijk…de klant wordt niet verteld dat als ze wachten ze een tweede marshmallow krijgen.
Simpele rekensom
Essent laat op dit moment klanten kiezen voor een kortingsbon van € 170,- bij de Mediamarkt of een ‘gewone’ korting van € 130,-. De som is snel gemaakt, daar hoef je die toekomstige leider niet voor te zijn. In de Mediamarkt zelf staan getrainde jonge heren en dames, zorgvuldig geselecteerd op hun doortastendheid, die de bezoekers van de Mediamarkt de kortingsbon onder de aandacht brengen. Het enige wat de klant daarvoor moet doen is zijn energiecontract voor drie jaar bij Essent afsluiten.
Commissie is binnen
Ik zie de getrainde jongeman voor me. Hij analyseert zorgvuldig zijn doel, dit keer misschien een stelletje wat nog niet zo lang samenwoont. Hij screent ze zo snel mogelijk om te weten of hij, om weer een contract af te sluiten, moet inzetten op de extra zuinige wasmachine die nu zonder meer kosten gekocht kan worden of dat hij de jongen met een knikje gaat wijzen op de nieuwste kunstjes van de TV die schuin achter hem staat en die met een bon van € 170,- toch aanzienlijk minder kost. Omdat inmiddels iedereen wel een klein beetje argwaan heeft bij cadeautjes van energiemaatschappijen, laat hij tussendoor zorgvuldig zien dat de maandlasten echt niet hoger zijn dan ze nu betalen. Het feit dat ze niet weten wat ze verbruiken lost hij op door ze er op te wijzen dat ze misschien op hun telefoon kunnen zien wat ze per maand betalen, dan kunnen ze dat vergelijken. Het lukt en het is zowaar inderdaad niet meer dan ze nu kwijt zijn. Hij heeft het stel inmiddels ingeschat op de zuinige wasmachine. Hij promoot de duurdere maar zeer zuinige wasmachine en geeft aan dat ze nu ook nog wekelijks gaan besparen op de elektrakosten omdat deze machine nog net geen energie opwekt. En ja hoor, ze gaan er in mee. Blij met de goede deal en de jonge man met zijn commissie, loopt het tweetal richting kassa.
Nog even wachten
Is deze wekelijkse winst op de wasmachine dan de tweede marshmallow? Misschien…. Als ze nog langer hadden gewacht en naar de website van Essent waren gegaan kwamen ze op de eerste pagina de twee contracten tegen, het Mediamarktcontract, wat ‘3 jaar zeker’ wordt genoemd én het ‘Actie Aanbod’, ook voor drie jaar vast. Bij de eerste krijg je de Mediamarkt kortingsbon van € 170,-, bij de tweede de korting van € 130,-. Wat je na veel doorklikken pas ziet en wat jou natuurlijk niet gezegd wordt in de Mediamarkt is dat je voor het contract van de € 130,- korting, veel minder vastrecht betaalt per maand én een lagere kWh prijs én een lagere gasprijs voor de komende drie jaar. Dat is voor drie jaar een verschil van € 212,- en dan heb ik het verschil in korting er vast voor u afgetrokken.
Om een verklaarbare reden gebruikt Essent niet het gemiddelde verbruik in Nederland maar een veel lager verbruik. Als je de werkelijke Nederlandse gemiddelden gebruikt kom je zelfs op een ‘winst’ van € 272,- en ook hier is het verschil in korting al vanaf. Dat is pas een marshmallow!
Welkom terug?
Onlangs gaf ik een workshop aan een woningcorporatie, daar zat iemand nog in de bedenktijd van zijn contract met Essent. Hij had een aanbod voor een 5 jarig contract met € 100,- terug. Toen ik Essent incognito belde als mogelijk nieuwe klant kreeg ik te horen dat dat de ‘welkom terug actie’ was. Daar mocht ik wel gebruik van maken maar ze hadden contracten met veel betere voorwaarden…. Dat klopt mijn cursist zou minimaal € 350,- te veel gaan betalen. De persoon in kwestie heeft dankbaar gebruik gemaakt van zijn bedenktijd.
Mocht je niet alleen financieel gedreven zijn maar ook duurzaamheid mee willen nemen in je overweging: kijk dan nog even naar de grafiek. Begin maar onderaan dan heb je Essent het snelst gevonden…
Bron: Consumentenbond Duurzaamste energie leveranciers (oktober 2014).
De consumentenbond keek naar de duurzaamheid van:
- de geproduceerde of ingekochte stroom;
- de verkoop van stroom aan eindgebruikers;
- het investeringsbeleid.
Het onderzoek heeft alleen betrekking op de elektriciteitsmarkt; productie en levering van (aard)gas zijn buiten beschouwing gelaten.