Blog

In de afgelopen jaren zijn daar vele bijzondere doelgroepen bijgekomen, minima, schuldhulpverlening, huurders, woningbouwcorporaties, gemeenten, re-integranten, studenten, medewerkers van instellingen etc., maar natuurlijk ook ‘gewone burgers’.

Veranderingen

In die afgelopen 15 jaar zagen we nogal wat veranderen. We zagen de spaarlamp opkomen en ingeburgerd raken en zien nu hetzelfde gebeuren met ledlampen. We zagen de komst van het energielabel, met de A als hoogst haalbare. Inmiddels tel je als wasmachine met alleen een A echt niet meer mee en moet je minimaal drie plussen achter je naam hebben staan wil er nog iemand naar je opkijken. Bijna geruisloos werden de transportkosten uit het variabele tarief gehaald en was er ineens een vast capaciteitstarief waar niemand onderuit kwam. Alles behalve geruisloos doken er wel meer dan 100 energieleveranciers op die iedereen telefonisch lastig vielen met de mogelijkheid om over te stappen. Het gevolg was dat het ‘bel-me-niet-register’ ineens in heel Nederland bekend was.

Werkwijze

Ook de werkwijze van SME is in die jaren natuurlijk veranderd. Toen we startten bespaarde je energie voor het milieu en voor de toekomst van onze kinderen. Het eerste energieproject van SME ging in op geld besparen door energie besparen , maar dat was op dat moment eigenlijk vloeken in de kerk. In 2013 won SME Advies een prijs bij De Knop om van Agentschap NL omdat zij een nieuwe trigger om energie te besparen had bedacht. Inmiddels heeft deze trigger zich ook echt bewezen.

Weerwoord energiebedrijven

15 jaar geleden kon je mensen al echt helpen met tips om energie te besparen. Die tips geven we nog steeds maar inmiddels vullen we dat aan met het uitleggen van energierekeningen, het doorprikken van advertenties van energieleveranciers en het vast zetten van contracten. Wij adviseren niet naar welke leverancier ze moeten overstappen maar we geven de mensen handvatten zodat ze echt weten waar ze op moeten letten. Want hoe leuk is het om op een feestje te vertellen hoeveel je buurman heeft betaald voor de Ipad die hij gratis kreeg toen hij overstapte!

100 projecten

Toch blijft het lastig om mensen echt warm te maken voor energie besparing, want ondanks dat er genoeg informatie te vinden is, gaan mensen niet of nauwelijks zelf op zoek. Je moet mensen weten te triggeren, je moet kunnen ontzorgen en het leuk weten te maken en dat kunnen wij. Na zoveel jaar ervaring en meer dan 100 projecten over energie zijn we goed instaat om energiebesparing op een enthousiaste, actieve manier over te brengen.

Wil jij aan de slag met een specifieke doelgroep of je collega’s, spaar dan jouw energie en laat je inspireren door alle voorbeelden op de website of neem even contact op. We helpen je graag.